ခိုင္မ်ဴိး – က်ေနာ္ ျဖန္႔ခ်ိေရးသမား (အခန္းဆက္မ်ား)
(မိုးမခ) ဇူလိုင္ ၆၊ ၂၀၁၈
(၁)
ဖိုးရႈတ္ဆိုတဲ့ငနဲက ဘာေကာင္လဲ။ စာေပေလာကမွာ ဝင္အလုပ္လုပ္ၿပီး အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္း အလုပ္ေတြကို ဝင္ရႈတ္ေထြးေအာင္ လုပ္ေနသူလား။ သူ႔ဆိုင္မွာ တင္ထားလိုက္မိတဲ့ စာအုပ္ကို ေျခာက္လအၾကာမွာ ျပန္သိမ္းဖို႔ သူေပးထားတဲ့ေဘာက္ခ်ာကိုင္ၿပီးသြားေတာ့ တင္ထားတဲ့ စာအုပ္နမူနာ ယူလာျပပါဆိုလို႔ စာအုပ္နမူနာေလး အိမ္ျပန္ယူၿပီး ေနာက္ေန႔မွာ ေနာက္တေခါက္ထပ္သြားရျပန္တယ္။
ဖိုးရႈတ္ဆိုင္က ပန္းပဲတန္းၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာ၊ ကိုယ္ေနတာကအလံုၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာ ဆိုေတာ့ အသြားအျပန္ တစ္နာရီေက်ာ္ အခ်ိန္မေပးရင္ သြားလို႔မရဘူး၊ ကားေတြ မတန္တဆသြင္းထားလို႔ လမ္းနဲ႔ကား မမ်ွေတာ့ ရန္ကုန္လမ္းေတြေပၚ ေန႔ဆို ကားေတြ လိပ္လိုသြားေနတာၾကာၿပီ။ ထားပါ … ဒါက သပ္သပ္ေရးရမယ့္ ဇာတ္လမ္းရွည္ႀကီးတပုဒ္ပဲ။
ေနာက္ေန႔ ဖိုးရႈတ္ဆိုင္ရွိရာ ထရိတ္ဒါးေဟာ္တယ္ႀကီးရဲ႕ေနာက္က လမ္းဆီ စာအုပ္နမူနာေလးကိုင္ၿပီး ထပ္သြားခဲ့ျပန္ပါတယ္။ သည္စာအုပ္ေလးပါ၊ ဆယ္အုပ္တင္ထားပါတယ္၊ ရွင္းေစ်း ဘယ္ေလာက္ပါ၊ ရာခိုင္နႈန္း ဘယ္ေလာက္ သူတို႔ေရာင္းေပးခ ယူတယ္ဆိုတာေတြကေတာ့ စာအုပ္ဆိုင္ဖြင့္ေရာင္းသူေတြတိုင္း သိၿပီးသားေတြပါ။
ဖိုးရႈတ္ဆိုင္က ေျမညီထပ္တိုက္ခန္းငယ္တစ္ခန္းပါ။ မ်က္နွာစာ ဆယ္ေပေလာက္ေတာ့ ရွိမယ္ထင္ပါရဲ့။ ဆိုင္ထဲက ခပ္ဝဝလူတေယာက္ထြက္လာၿပီး ကိုယ္ျပတဲ့ေဘာက္ခ်ာကို ယူၾကည့္ရင္း စေနနဲ႔ ဗုဒၶဟူး တစ္ရက္ရက္ ျပန္လာပါလို႔ဆိုျပန္ပါတယ္။ ကိုယ္လာမိတဲ့ရက္က တနလာၤျဖစ္ေနတာကိုေတာ့ အစတည္းက သိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ေဘာက္ခ်ာမွာ ဘယ္ေန႔လာပါ ဆိုတဲ့ လာရန္ရက္မွ မပါတာ။
လူငယ္က ဘာစကားမွဆက္ေျပာစရာမရွိသလိုဟန္နဲ႔ ျပန္လွည့္ထြက္လိုက္တဲ့ မ်က္နွာေၾကာင့္ ဆိုင္ခန္းဝ သံဘာဂ်ာတံခါးကိုကိုင္ရင္း ေတြ ရပ္ေန႔မိတဲ့ ကိုယ္ဟာ သူ႔ဆိုင္က ျပန္လွည့္ထြက္ လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။
တတိယအေခါက္ ဗုဒၶဟူးေန႔ သူ႔ဆီ ကိုယ္ ျပန္လာရဦးမယ္ေလ။
(၂)
ဖိုးရႈတ္ခ်ိန္းတဲ့ ဗုဒၶဟူးေန႔ကေတာ့ ေရာက္လာပါၿပီ။ ကိုယ္ဟာ ဖိုးရႈပ္ဆိုင္ကေပးထားတဲ့ ေဘာက္ခ်ာစာ႐ြက္ကို မေပ်ာက္မပ်က္ရေအာင္ တယုတရေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ရတာလည္း ေျခာက္လေက်ာ္ပါၿပီ။ ဘာလို႔လည္းဆိုေတာ့ ေဘာက္ခ်ာမရွိေတာ့ရင္၊ ေဘာက္ခ်ာ ေပ်ာက္ဆံုးသြားရင္
စာအုပ္အေရာင္းဆိုင္ေတြက ဘာတာဝန္မွမယူ၊ ဘာမွမရွင္းေပးေတာ့တာ သူတို႔ခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းလို ျဖစ္ေနပါၿပီ။ သည္ေတာ့ စာအုပ္ျဖန္႔ေပးသူေတြဟာ ေဘာက္ခ်ာေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ထိန္းသိမ္း ရေတာ့တာေပါ့။
ဆရာတစ္ေယာက္ဆို စာအုပ္ျဖန္႔ထားတဲ့ေဘာက္ခ်ာေတြပါတဲ့ပိုက္ဆံအိတ္ ကားေပၚမွာ ခါးပိုက္ႏိႈက္ခံရၿပီး စာအုပ္ေရာရမယ့္ေငြေတြပါ ဆံုးခဲ့ဘူးတယ္။ ဒါေတာင္ အဲ့သည့္ဆရာျဖန္႔တဲ့ဆိုင္ရွင္က အဲ့သည့္ဆရာနဲ႔ လူခ်င္းသိေနတာ၊ ေဘာက္ခ်ာမရွိရင္ မရွင္းေပးဘူးဆရာ ဆိုၿပီး အျငင္းခံ အဆံုးခံခဲ့ရတယ္။ ေဘာက္ခ်ာေမႊနဲ႔ ျမန္မာစာေပ ဆိုၿပီး ေျပာရမလိုပါပဲ။
အဲ့သည့္ေန႔ ဖိုးရႈပ္ဆီသြားမယ္႔အလုပ္ကိုလုပ္နိူင္မယ့္ လူငယ္အကူသမားတစ္ေယာက္ကိုရွာေတာ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ ဒီပလိုမာတန္းတက္ေနတဲ့ ကူညီတတ္တဲ့ လူငယ္ေလးတစ္ဦးကို လွမ္းအကူအညီ ေတာင္းရတယ္။ ေကာင္ေလးက ေဘာက္ခ်ာေလးကိုင္၊ စာအုပ္ကေလးျပေတာ့ ေနာက္တပတ္မွ ျပန္လာဖို႔ ခ်ိန္းျပန္ေရာ။ ေကာင္ေလးက မြန္မြန္ရည္ရည္ေလးဆိုေတာ့ ေနာက္တပတ္မွ ျပန္လာဖို႔ ခ်ိန္းတယ္အကိုဆိုၿပီး ကိုယ့္ကို ျပန္အေၾကာင္းၾကားတယ္။
စာအုပ္ထုတ္ေဝသူေတြဟာ စိတ္ရွည္မႈ၊ သည္းခံမႈ၊ လံုလ၊ ဝိီရိယ ဇြဲ ရွိမႈ က်င့္စဥ္ေတြကို က်င့္ေနရသလိုပါပဲ။ တေခါက္နဲ႔ ၿပီးမယ္ျပတ္မယ္ ဆိုတဲ့ခရီးကို သံုးေခါက္ ေလးေခါက္ စိတ္ရွည္ သည္းခံ ျဖတ္သန္းၾကရတယ္။ ေနာက္တစ္ေခါက္ ထပ္ခ်ိန္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ေနာက္တပတ္ေပါ့ ေကာင္ေလးက ထပ္သြားျပန္ပါတယ္။
ညေန သံုးနာရီခြဲေလာက္ ဖိုးရႈပ္ဆိုင္ကို အေရာက္ေပါ့၊ ေကာင္ေလးက ေဘာက္ခ်ာျပတဲ့အခါ ဖိုးရႈပ္ဟာ အလုပ္အလြန္မ်ားေနတဲ့ဟန္နဲ႔ ေဘာက္ခ်ာကိုဆြဲယူၾကည့္ၿပီး ေဘာက္ခ်ာေပၚမွာ တစံုတရာေရးၿပီး ေကာင္ေလးကို ျပန္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ၿပီးမွ သူပိုက္ဆံအိတ္ကို ဆြဲထုတ္ရင္း ပိုက္ဆံ တထပ္ႀကီး ထည့္ထားတဲ့အိတ္ထဲက ငါးေထာင္တန္အႏြမ္းေလးတစ္႐ြက္ကို ဆြဲထုတ္ေပးရင္း ေနာက္တစ္ပတ္ ျပန္လာခဲ့ကြာ လို႔ ဆိုလိုက္ပါေတာ့တယ္။
ဖိုးရႈတ္ဟာ ေျပာစရာစကားကုန္သြားသလိုဟန္နဲ႔ ဟိုဟာလုပ္သလို သည္ဟာကိုင္သလို ဟန္ဖမ္းၿပီး ေကာင္ေလးကို မ်က္နွာလႊဲလိုက္ၿပီေလ။ ေကာင္ေလးဟာ ငါးေထာင္တန္အႏြမ္းတစ္႐ြက္ ကိုင္ရင္း ေရွ႕အပတ္ထပ္လာခိုင္းတယ္အကို လို႔ စာအုပ္ဖိုးေငြအပ္ရင္း ကိုယ့္ကို လာသတင္းပို႔ရွာပါတယ္။
စာအုပ္ျဖန္ခ်ီေရးသမားနဲ႔ စာအုပ္ဆိုင္ဖြင့္ေရာင္းသူဆိုတာ တရားသူႀကီးရက္ခ်ိန္းေပးတာကို တရားခြင္ ဝက္ၿခံေလးထဲက ေစာင့္ေနရတဲ့ တရားခံနဲ႔ တရားသူႀကီးလို ဘဝ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကိုေတာ့ စာအုပ္ဆိုင္ဖြင့္ေရာင္းေနသူေတြ သိဖို႔လိုပါတယ္။ ေကာင္ေလးဟာ ဖိုးရႈပ္ေရးလိုက္တဲ့ ေဘာက္ခ်ာေပၚ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ သည္ေဘာက္ခ်ာေပၚပဲ ငါးေထာင္လို႔ ေရးလိုက္တာပါ။
ေရွ႕တပတ္ ဗုဒၶဟူးေန႔ ေကာင္ေလးနဲ႔ ဖိုးရႈပ္ ေတြ႕ရဦးမယ္။ ကိုယ့္ပိုက္ဆံနဲ႔ကိုယ္ထုတ္ၿပီး ဆိုင္ေပၚအေရာက္ပို႔ လက္တင္ေရာင္းၿပီးမွ ေရာင္းေစ်းထက္ ေလ်ာ့ရွင္းရတဲ့ စာအုပ္ဆိုင္ရွင္ႀကီးေတြရဲ႕ေရွ႕ ျဖန္႔ခီ်ေရးသမားတစ္ေယာက္ဟာ သူေတာင္းစားတစ္ေယာက္ အလႈလာခံတာကိုၾကည့္တဲ့ မ်က္လံုးမ်ိဳးေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရဦးမယ္ေလ။
(၃)
သည္ေန႔ စာတိုက္ဖြင့္ၿပီတာနဲ႔ ညထဲက ႀကိဳျပင္ထားတဲ့ မိုးမခမဂၢဇင္းေျခာက္အုပ္နဲ႔အတူ ပုဇြန္ေတာင္က ေရွးေဟာင္းစာတိုက္ကေလးထဲကို စတင္ခ်ီတက္ပါေတာ့တယ္။ မိုးမခကို မအူပင္တကၠသိုလ္သတၱေဗဒဌာနက ဆရာကိုေဇာ္က လွမ္းမွာၿပီေလ။ ဒါ အီလက္ထ႐ြန္နစ္ကြန္ယက္ရဲ႕ အက်ိဳးေက်းဇူးပါပဲ။ ေကာင္းကြက္ပါပဲ။ မက္စင္ဂ်ာကေနတဆင့္ သူက သူ႔လိပ္စာကိုေပးၿပီး ပို႔ေပးႏိုင္ရင္ ပို႔ေပးဖို႔ ေျပာလာေတာ့ ကိုယ္လည္း ပို႔ခေပးပါဆရာ၊ စာတိုက္က ပို႔ေပးပါမယ္လို႔ အာမခံလိုက္ပါတယ္။
ဆက္သြယ္ေရးမွာ စာတိုက္ကပို႔တဲ့စနစ္က အၾကမ္းဖ်င္း သံုးမ်ိဳးရွိတယ္။ အျမန္ေခ်ာ၊ သာမန္ေခ်ာ၊ အထုတ္လိုက္ေခ်ာလို႔ပဲ ကိုယ္ကေတာ့ သာမန္အမွတ္အသား ျပဳထားပါတယ္။ ေစ်းကေတာ့ နဲနဲစီကြာပါလိမ့္မယ္။ အျမန္ေခ်ာအေနနဲ႔ကလည္း ၿမိဳ႕တိုင္းကို အျမန္ မေခ်ာနိူင္ရွာပါဘူး၊ အျမန္ေခ်ာ မပို႔နိူင္တဲ့ မေရာက္တဲ့ၿမိဳ႕ေတြရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပို႔မယ့္ပစၥည္းကို စာတိုက္က စစ္ေဆးပါေသးတယ္။ စာ႐ြက္ေတြကို တဖ်တ္ဖ်တ္ လွန္စစ္တာမ်ိဳးေပါ့။ ေငြေတြ ဘာေတြ ထည့္ေပးလိုက္မလား၊ မသကၤာစရာ ဗံုးတို႔ အဆိပ္တို႔ လက္နက္တို႔ မူးယစ္ေဆးတို႔ ပါေလမလား ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ ဒါႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးရဲ႕ လံုၿခံဳေရးအတြက္ပဲ။ စစ္ပါေစေပါ့။ ၿပီးမွ စာအုပ္ကို သူတို႔ဆီက အဆင္သင့္ေပးတဲ့ စာအိတ္ထူထဲကို ထည့္၊ အဲ့သည္စာအိတ္ေပၚမွာ – သို႔ လိပ္စာ ဖုန္းနံပါတ္ အျပည့္အစံုေရးေပး။ ဆရာသံုးေယာက္ဆီ ပို႔မွာ ဆိုေတာ့ သံုးအိတ္ေပါ့။ မအူပင္ကိုက နွစ္ေယာက္ ပို႔ရမွာပါ။ ကိုေဇာ္(မလက္တို)ဆီက တစ္အုပ္၊ ဆရာျမတ္လိႈင္းဆီက နွစ္အုပ္ပါ။ စကားဝါေျမ ေက်ာက္ပန္းေတာင္းက ဆရာသိန္းဝင္းဆီကသံုးအုပ္ေလ။
စာတိုက္စာေရးမေလးက စာအုပ္ကို ေပါင္ခ်ိန္စက္ငယ္ေလးနဲ႔ ခ်ိန္ပါတယ္။ မိုးမခတစ္အုပ္တည္း ထည့္ခိ်န္တာ ေထာင့္တစ္ရာ က်ပါတယ္။ နွစ္အုပ္ထည့္ခ်ိန္တာနဲ႔ သံုးအုပ္ ထည့္ခ်ိန္တာတဲ့ အထုပ္ေတြက နွစ္ေထာင့္ေျခာက္ရာပါ။ သည္ေတာ့ မိုးမခမဂၢဇင္း ေျခာက္အုပ္က ပို႔ခ သံုးေထာင့္ေျခာက္ရာ က် သြားပါေလေရာ။ ၿပီးမွ စာအိတ္သံုး အိတ္ဖိုးက တစ္လံုး သံုးရာနဲ႔ ကိုးရာ ထပ္ေပါင္းရျပန္ပါတယ္။ သည္ေတာ့ မိုးမခေျခာက္အုပ္ပို႔ခ ေပါင္း ေလးေထာင့္ငါးရာ က်တာေပါ့။ မိုးမခေရာင္းေစ်း နွစ္ေထာင္မွာ ပို႔ခထပ္ထည့္ေပါင္းရင္ တစ္အုပ္ယူသူက သံုးေထာင့္ေလးရာ က်သြားပါတယ္။
စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ နယ္က စာအုပ္တစ္အုပ္ဝယ္ဖတ္သူကို စာတိုက္က အိမ္အေရာက္ပို႔ေပးရင္သံုးေထာင္ေက်ာ္ က်တဲ့ သေဘာပဲ။ နဲတယ္ မ်ားတယ္ကေတာ့ အခုစာဖတ္သူတို႔စိတ္ထဲ ျဖစ္ေပၚလာရာ ေျပာလို႔ရပါတယ္။
အျမန္ေခ်ာကစာ တိုက္ပို႔ေဆာင္မႈမွာ အျမန္ဆံုးနဲ႔ ေစ်းအမ်ားဆံုး အဆင့္ေလ။ သူက ပို႔သူလိပ္စာေရာက္ရမယ့္ လိပ္စာေတြကို ကြန္ျပဴတာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ရိုက္ၿပီးမွ ပရင္တာက ျဖတ္ပိုင္းထုတ္ေပးတာမ်ိဳးအထိ လုပ္ထားတာ။ လက္ေရးနဲ႔ ျပန္ေရး ျဖတ္ပိုင္းေပးတာမ်ိဳးက တစ္မ်ိဳး ထုတ္ပိုးပို႔ရတာ။
စာအုပ္ေတြကိုယူသြား ပလပ္စတစ္အၾကည္အိတ္တို႔ တိတ္တို႔ယူသြားၿပီးရင္ စာအုပ္ကို ပလပ္စတစ္အၾကည္နဲ႔စြပ္ၿပီး စာအုပ္ေတြရဲ႕ အနံတစ္ဖက္ကို ပလတ္စတစ္ေအာက္က စာအုပ္မွန္းျမင္ေအာင္ဖြင့္ထားေပးရတယ္။ က်န္သံုးဘက္ကေတာ့ စကၠဴနဲ႔ပတ္ တိတ္ကပ္ၿပီးမွ စကၠဴျဖဴတစ္႐ြက္ ထပ္ကပ္ၿပီးမွ သို႔ လိပ္စာ ေရးေပါ့။ ဒါလည္း ေစ်းကအိတ္ မဝယ္ရေတာ့ အိတ္ဖိုးအျပင္ သံုးေလးရာ သက္သာႏိုင္ပါတယ္။ ရိုးရိုးေခ်ာလို႔ လြယ္လြယ္ေျပာလို႔ရပါလိမ့္မယ္။ အျမန္ေခ်ာကေတာ့ ရွယ္ေခ်ာေပါ့။ ကိုယ္လည္း ရွယ္ေခ်ာ ပို႔လို႔ရတဲ့ၿမိဳ႕မို႔ ရွယ္ေခ်ာေလးပို႔ေငြ တြက္မေနေတာ့ပဲ အျမန္လည္းေရာက္လိုစိတ္နဲ႔ ရွယ္အျမန္ေခ်ာေလး ႐ြက္ေဆာင္လိုက္တာပါ။
ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ေငြရွင္းၿပီး စာတိုက္စာေရးမေလးက လက္ခံၿပီးခ်ိန္ ျဗဳန္းဆို မီးက ပ်က္သြားပါေတာ့တယ္။ စာေရးမေလးကလည္း ဟာ ကနဲ ကိုယ္လည္း ဟင္ ကနဲေပါ့။ ကြန္ျပဴတာသံုးလို႔ စာေရးမေလးခမ်ာ မရေတာ့ပါဘူး။ ဦးေလး မီးပ်က္သြားၿပီ တဲ့။ သည္ေတာ့ သည္စာအုပ္ေတြကို သည္ေန႔ မီရင္လည္း သည္ေန႔ ထည့္ေပးလိုက္မယ္၊ မမီရင္လည္း မနက္ျဖန္ ထည့္ေပးပါမယ္ … တဲ့။ အင္း အင္း ေပါ့။ ကိုယ္ ဘာတတ္နိူင္မွာလဲ။
စာတိုက္ထဲ ကိုယ္ စဝင္ခါစက မိုးဖြဲေလးေတြ က်ေနတာကိုေတာ့ သတိထားမိပါတယ္။ ကိုယ္တို႔နိူင္ငံမွာက မိုး႐ြာရင္ မီးပ်က္တတ္တာပဲ။ လမ္းေပၚလွမ္းၾကည့္ေတာ့ ပုဇြန္ေတာင္စာတိုက္ေရွ႕ လမ္းေပၚ ကားေတြ လိပ္လို သြားေနၿပီ။ တစ္ခုတည္းေသာ စာတိုက္ေရွ႕က လူကူးမ်ဥ္းၾကားေပၚ ကားဟာ ကားကားႀကီး ရပ္လို႔ေပါ့။ ကိုယ္လည္း စာတိုက္ထဲ မီးလာေအာင္အခ်ိန္အထိ ေစာင့္ေနရမလား၊ မေစာင့္ရဘူးလား စဥ္းစားလို႔ေပါ့။
အခ်ိန္ေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ အသက္နဲ႔ ဘဝ ဆိုတာႀကီးကေတာ့ ရပ္မွ မေနတာ၊ မီးပဲလာလာ မလာလာ လမ္းေပၚ တေ႐ြ႕ေ႐ြ႕ ကားနဲ႔လူေတြ သြားသြား သူကေတာ့ စကၠန္႔နဲ႔အမ်ွ မရပ္မနား ေ႐ြ႕ေနမွာပဲေလ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးမွာ ေနထိုင္တယ္ဆိုတဲ့ လူဦးေရ သိန္း ခုနွစ္ဆယ္ေက်ာ္ဟာ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးကို အဲ့သည္လို အသက္ေပး တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကပါတယ္ေလ။