ပင္တိုင္က႑ မာမာေအး

“ေျပာျပစရာေတြလဲ တပံုႀကီးရိွေသးတယ္” အမွတ္ (၄၁၉) – Mar Mar Aye

မာမာေအး
ဧၿပီ ၂၄၊ ၂၀၁၂


— ျမန္မာတုိ႔ ယဥ္ေက်းမႈမွာ သိသာသိေစ – မျမင္ေစနဲ႔ေတြ ရိွတယ္ေလ။ ေရွာင္နုိင္ေလ ေကါင္းေလ လုိ႔ စာစစ္ဘုတ္က မွန္ခ်က္ေပးတာနဲ႔ ‘ဇါေဘာ္လီကေန ဆြယ္တာျပာ’ ‘ခ်ိန္ေပးတာ’ က ‘ရွာေပးတာ’ ျဖစ္သြားရရွာတာပါတ့ဲရွင္—”


ေသာတရွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္ …
မာေအးခ်စ္တဲ့ေသာတရွင္ေတြ ဂီတ၀ါသနာရွင္ေတြအားလံုး မာေအးရဲ႕အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလို႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းလိုက္ပါတယ္။

ေသာတရွင္တုိ႔ေရ …
ေရွ႕တပါတ္က ‘သံသာေလကမ္းတုိင္’ သီခ်င္းေလးကုိ နားေထာင္ျပီးေတာ့ ဘယ္လုိမ်ား နားလည္ သေဘာေပါက္လုိက္ပါသလဲရွင္၊ မာေအးကေတာ့ မိန္းမသားတေယာက္က သူ႔ခ်စ္သူကုိ အဆုံးစြန္ေသာေမတၱာခ်စ္ကုိ ေပးလုိက္တာလုိ႔ နားလည္လုိက္သလုိဘဲ။

သီခ်င္းထဲမွာ လူသုံးေယာက္ရိွေနတယ္၊ ႏွစ္ေယာက္က မိန္းမသားေတြပါ၊ သီခ်င္းေရးဆရာက ဘ၀ၾကင္ေဖၚအျဖစ္ လက္တဲြခ့ဲဖူးတ့ဲ မိန္းမသားတေယာက္ရဲ႕ဖက္က ခံစားရခ်က္ဆႏၵကုိ ျခယ္မႈန္းတ့ဲ သီခ်င္းမ်ဳိးလုိ႔ ေျပာရမွာပါ၊ “သူတုိ႔ဘ၀မွာ အတူတဲြ မခဲြမခြာ သာေတာင့္သာယာ မုိးမလာ ေလမတုိက္ လိႈင္းမရုိက္ပါဘဲနဲ႔ သူကေတာ့ က်န္ရစ္ခ့ဲရျပီ၊ ေရွ႕သြားရမယ့္ခရီးမွာ ခ်စ္တ့ဲအေဖၚမြန္ဟာ အထီးက်န္ဘ၀နဲ႔ဆုိရင္ အားငယ္ ညိွဳးႏြမ္းမွာ အားမာန္ေတြ ေပ်ာက္ကုန္မွာစုိးပါတယ္၊ ေလွ်ာက္လုိက္စမ္းပါ ၾကင္နာတ့ဲသူေရ … ဘယ္လုိဘဲ မက္ေမာသည္ျဖစ္ေစ၊ အခ်စ္ေတာကုိ ဘယ္ေသာအခါမွ မေရာက္သာေတာ့တာမုိ႔ ေနာက္တဦးနဲ႔ ဆက္ေလွ်ာက္သြားတာကုိ ျမင္ခ်င္ပါတယ္၊ သံသာကမ္းတဖက္တုိင္ ေရာက္နုိင္ၾကပါေစ လုိ႔လဲ ဆုေတာင္းပါတယ္” ဆုိတ့ဲ အဓိပါၸယ္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မုိ႔ မာေအးက မိန္းမသားတေယာက္ရဲ႕ အဆုံးစြန္ေသာ ေမတၱာ အခ်စ္လုိ႔ ေျပာမိတာပါ၊ မာေအးတုိ႔ ျမန္မာမိန္းမသားေတြဟာ ‘အခ်စ္ကုိ မေ၀ႏုိင္ဘူး၊ မုန္႔ကုိသာ ေ၀စားနုိင္တယ္’ လုိ႔ ေျပာဖူးၾကတ့ဲ အခ်စ္ေလာကသားေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ကုိယ္ေသသြားရင္ေတာင္ ကုိယ့္ကုိဘဲ တသသ လြမ္းဆြတ္ေနေစခ်င္ေသးတ့ဲသေဘါ ရိွေနတတ္ၾကတယ္၊ သားသမီးေတြ က်န္ခ့ဲလုိ႔ မိေထြးနဲ႔မတည့္မွာစုိးလုိ႔ ဆုိတာေတြ ၾကားဖူးသား မဟုတ္လား။ အဲဒါေတြကုိ ဖယ္ၾကည့္ရင္ – ေနာက္လူကုိ မေပးခ်င္လုိ႔ ဆင္ေျခေပးတာကုိေတြ႔နုိင္ပါတယ္။

ဒီသီခ်င္းထဲက ပထမ မိန္းမသားကေတာ့ – သူ႔လူကုိ အားငယ္မွာစုိးလုိ႔ ဘ၀မွာ တေယာက္ထဲသြားမခုိင္းခ့ဲဘူး။ သြားရမယ့္ သံသာကမ္းကုိ ႏွစ္ဦးေလွ်ာက္တာ ျမင္ခ်င္ပါတယ္၊ အတူကူးေျမာက္သြားနုိင္ပါေစလုိ႔လဲ ဆုေတာင္းသတ့ဲရွင့္၊ သူ႔လူကုိ ဘ၀ဆုံးအထိ နားလည္ေပးသြားတ့ဲ – မနာလုိမရိွတ့ဲ အခ်စ္မ်ဳိး ျပခ့ဲတ့ဲအေၾကာင္း ေပၚလြင္ေအာင္ သီခ်င္းစပ္ဆုိတ့ဲသူက စပ္ဆုိသြားတာပါ။

ဒီသီခ်င္းေလးကုိ ျမန္မာ့အသံမွာတုန္းက သီးသန္႔ အသံသြင္းေပးခ့ဲရပါတယ္လုိ႔ မာေအး ေျပာခ့ဲတာကုိ သတိထားမိပါရဲ႕လား။ အဲဒီသီခ်င္း ေရးတ့ဲသူက ‘အညာသား’ ဆုိတ့ဲ အႏုပညာနာမည္ခံထားတ့ဲ တပ္မေတာ္ေလတပ္က ‘ဗုိလ္မွဴးခ်ဳပ္ေသာင္းဒန္’ ျဖစ္ေနလုိ႔ပါဘဲ။ အဲဒီတုန္းက လူႀကီးမင္းဟာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာတာ၀န္ခံႀကီးျဖစ္ေနတယ္မွတ္တာဘဲ။ ဒီ ေလခ်ဳပ္ႀကီးနဲ႔ မာေအးက စစ္ရဲအခ်က္ျပတပ္မွာ အဆုိေတာ္ေလး လုပ္ေနတုန္းကေန သိခ့ဲ ရင္းႏွီးခ့ဲဖူးတာပါရွင္။ သူလဲ ဂီတ၀ါသနာခဲရွင့္။ မဂၤလာဒုံ ေလတပ္ရဲ႕ ဧည့္ရိပ္သာဟာ ဂီတသံ မညံတ့ဲေန႔ကုိ မရိွသေလာက္ပဲလုိ႔ ေျပာရင္ သိေရာေပါ့ေနာ။ သူက တပ္မွဴးေလာက္ေတာ့ ျဖစ္ေလာက္ျပီ ထင္တာဘဲ။ သူနဲ႔တဲြမိတ့ဲသူက မာေအးဖခင္ရဲ႕ ညီ၀မ္းကဲြပါ။ သူကလဲ ေလတပ္ကပါဘဲ။ ဗုိလ္မွဴးလား၊ ဗုိလ္ႀကီးလား မမွတ္မိေတာ့ပါဘူး။ မာေအးက ဦးေလးကုိသန္းေဆြ လုိ႔ဘဲ ေခၚခ့ဲတာမုိ႔ပါ။ ဦးေလးဇနီးကလဲ ေလတပ္အဖဲြ႔နဲ႔ သီခ်င္း အသံလႊင့္ေနတ့ဲသူပါ။ ဒီေတာ့ ေလတပ္ဧည့္ရိပ္သာကုိ မၾကာခဏ ေရာက္ျဖစ္ ဆုိျဖစ္ခ့ဲတာေပါ့။

ေလတပ္တီး၀ုိင္းမွာလဲ ေရဒီယုိအဆုိေက်ာ္ တပ္ၾကပ္ႀကီးညြန္႔ခင္တုိ႔၊ တပ္ၾကပ္ႀကီးလွျမင့္တုိ႔ ရိွၾကတယ္ေလ၊ ‘ပ်င္းတယ္ကဲြ႔ႏွင္းႏြယ္’ စတ့ဲ ႏွင္းႏြယ္သီခ်င္းေတြရယ္၊ ဘႀကီးေအာင္ညာတယ္၊ လဲြခ့ဲရျပီ၊ ေရဖူးစာကံ၊ ‘ကမ္းေျခေဇယ်ာဦး၀ယ္’ ဆုိတ့ဲ အဆုိေက်ာ္ကုိခင္လတ္အတြက္ သီခ်င္းေတြ အမ်ားႀကီး ေရးခ့ဲတ့ဲ ဂီတစာဆုိ ကုိလွမုိးကလဲ ေလတပ္၀ုိင္းေခါင္းေဆာင္ ဂီတစာဆုိ စႏၵရားဆရာပါရွင္။ သူတုိ႔ေတြနဲ႔လဲ မာေအးက ညီအကုိလုိ ခ်စ္ၾကတာပါ။ ဦးေလးကလဲ ေစာေစာ ဆုံးပါးသြား၊ ေလခ်ဳပ္ႀကီးကလဲ တာ၀န္အဆင့္ဆင့္ ျမင့္ျမင့္သြား၊ ေလတပ္၀ုိင္းလဲ နားသြားခ့ဲေတာ့မွ မဆုံျဖစ္ၾကေတာ့တာပါရွင္။

ျမန္မာ့အသံကုိ သီခ်င္းေရးတ့ဲ ဂီတစာဆုိ ဗုိလ္ႀကီးတေယာက္ တာ၀န္နဲ႔ေရာက္လာတ့ဲအခါက်မွ မာေအးကုိ သီခ်င္းဆုိေပးဘုိ႔ တဆင့္ ေမတၱာရပ္ခံခ့ဲပါတယ္။ ေလခ်ဳပ္ကလဲ စာသားဘဲ ေရးနုိင္တာေလ။ အသံကုိက်ေတာ့ ‘ကုိတင္ေအာင္သန္း’ က ရွာထည့္ေပးခ့ဲပါတယ္။ တာ၀န္နဲ႔ေရာက္တယ္ ဆုိတာ ‘ကုိတင္ေအာင္သန္း’ ပါဘဲ။ အဆုိအေရးအတီး အကုန္ရတ့ဲသူလုိ႔ ေျပာရမယ့္သူပါ၊ ေမျမဳိ႕ ဗုိလ္သင္တန္းေက်ာင္းမွာ ဆရာလုပ္ေနရင္း ၀ါသနာအရ ျမန္မာ့အသံကုိ ေျပာင္းခ်လာတ့ဲ ရုိးရုိးစင္းစင္း သီခ်င္းမ်ားၾကားမွာသာ ေပ်ာ္ေမြ႔လုိတ့ဲ စစ္သားေကါင္းတဦးပါ၊ သူ႔အမႀကီး သီသီျမကလဲ ဗုိလ္ႀကီးမမ အဆုိေတာ္ဘဲရွင့္။ မနက္ပုိင္းမွာ ၾကားရတတ္တ့ဲ ‘စိတ္စြမ္းအင္’ သီခ်င္းကုိ ဆုိတ့ဲသူေပါ့။ ေမာင္ကေရးေပးတီးေပး – အမႀကီးကဆုိိနဲ႔ ေတြ႔ရတာ ျငိမ္းခ်မ္းပါတယ္။ ေဒၚသီသီျမအသံက မမရွင္တုိ႔လုိမ်ဳိးပါ။ ကုိတင္ေအာင္သန္းကေတာ့ အသံၾသပါတယ္။ သူေရးတာကုိ – ျမန္မာမူမွန္ဆုိတ့ဲ အဖဲြ႔သားေတြ ေပါင္းဆုိရတ့ဲသီခ်င္းမွာ ကူဆုိေပးရင္း သတိထားခ့ဲမိတယ္။ သဲငုံခ်စ္ပန္း၊ စမ္းေရ၊ မုိးယံမွသည္ခ်စ္သူဆီသုိ႔၊ လွတံခြန္၊ စိတ္စြမ္းအင္ ဆုိတာေတြကစလုိ႔ အေတာ္မ်ားမ်ား ေရးသြားပါတယ္။ မာေအးအတြက္ ‘မွန္ႀကိဳက္သူ’ ကုိ ေရးေပးခ့ဲပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူငယ္ခ်င္း ျမင့္ျမင့္စိန္နဲ႔ အသံလႊင့္ျဖစ္လုိက္ပါတယ္၊ ရုပ္ရွင္သြားကါနီး အလွျပင္တာ မျပီးနုိင္တ့ဲ အိမ္ရွင္မရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈကေလးပါဘဲ။

ကဲ … အခ်ိန္က သိတ္မက်န္ေတာ့ဘူး၊ သီခ်င္းကလဲ ‘ဗမာသံ မွန္ႀကိဳက္သူ’ ကေနျပီး ဒုံခ်ပ္ခ်ပ္ ေခတ္မီပုံစံနဲ႔ ၾကားရ ျမင္ရတ့ဲ မွန္ႀကိဳက္သူမုိ႔လုိ႔ ေျပာျပခ်င္တ့ဲ တပုိဒ္ေသာ နမူနာေလးဘဲ နားဆင္ေပးပါေနာ္။

* (မွန္ႀကိဳက္သူမွ – စုိးစႏၵာထြန္းအသံ)

ရုပ္ရွင္ခ်ိန္ နီးသည့္တုိင္တုိင္ က်မကလဲ မျပီးေသးပါနုိင္၊ လာစမ္းပါဦးေမာင္ရဲ႕၊ ေမ့ခ်စ္တ့ဲသက္ပုိင္ သက္ပုိင္၊ အျပာေရာင္ဆြယ္တာေလး ရွာေပးစမ္းပါ့ ပ်ဳိ႕ခ်စ္သူေကခုိင္ xx


‘အျပာေရာင္ဆြယ္တာေလး ရွာေပးစမ္းပါ’ လုိ႔ ၾကားလုိက္တယ္မုိ႔လား၊ မာေအးဆုိဖုိ႔ သီခ်င္းတုိက္ထားခ့ဲခ်ိန္က မူရင္းသီခ်င္းစာမွာက်ေတာ့ အဲဒီစာမဟုတ္ဖူးရွင့္၊ ‘ဇာေဘာ္လီခ်ိတ္ကေလး ခ်ိပ္ေပးစမ္းပါ့ ပ်ဳိ႕ခ်စ္သူေကခုိင္’ တ့ဲ၊ အဲဒီလုိ ေရးထားတာ၊ သြားကါနီး လာကါနီးအထိ ဟုိေရြး ဒီေရြး အျပီးမသတ္နုိင္ေသးတ့ဲ မွန္ႀကိဳက္မဟာ ဧည့္ခန္းထဲေရာက္ႏွင့္ျပီးတ့ဲ အိမ္ရွင္ႀကီးကုိပါ အကူေခၚရေတာင္းရ ဆေနမက်ျဖစ္တ့ဲအေၾကာင္း အိမ္ေထာင္သည္တုိ႔အတြင္းစည္းက ရင္းႏွီးပုံျပတ့ဲ ဟာသတကြက္ကုိ ေဖၚက်ဴးတာပါ။ ဒါေပမယ့္လဲ ျမန္မာတုိ႔ ယဥ္ေက်းမႈမွာ သိသာသိေစ – မျမင္ေစနဲ႔ေတြ ရိွတယ္ေလ။ ေရွာင္နုိင္ေလ ေကါင္းေလ လုိ႔ စာစစ္ဘုတ္က မွန္ခ်က္ေပးတာနဲ႔ ‘ဇါေဘာ္လီကေန ဆြယ္တာျပာ’ ‘ခ်ိန္ေပးတာ’ က ‘ရွာေပးတာ’ ျဖစ္သြားရရွာတာပါတ့ဲရွင္။

 

ဘီဘီစီ အသံလႊင့္ဌာန http://www.bbc.co.uk/burmese/ ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္ကုိ ကူးယူ ေဖာ္ျပသည္။


စာစီစာရုိက္ – မ်ဳိးေဇာ္


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts