>Htain Linn’s article – 76

>

ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၇၆)

မ်ဳိးခ်စ္စာဆို အမ်ဳိးသားပညာဝန္ ဦးဖိုးက်ား
ထိန္လင္း
စက္တင္ဘာ ၁၉၊ ၂၀၁၀

ကိုလိုနီပညာေရးစနစ္အတြင္း အခ်က္အလက္ အသံုးအနႈန္းေတြ မွားယြင္းတဲ့ ျမန္မာရာဇဝင္ကို စာသင္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္မ်ားမွာ ျပ႒ာန္းခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာစာကလဲြရင္ က်န္တဲ့ဘာသာရပ္တိုင္း အဂၤလိပ္လို သင္ရတဲ့အျပင္၊ ျမန္မာစာကိုလည္း တတ္ေအာင္သင္ၾကားတဲ့သေဘာ မဟုတ္ဘဲ အျဖစ္သေဘာ သင္ၾကားခဲ့ရတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ကြ်န္ပညာေရးလုိ႔ ေခၚဆိုတဲ့ ပညာေရးစနစ္ရဲ႕ ဥပမာတစ္ခု ျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္။

သမိုင္းဟာ ဘယ္ေတာ့မွ ရပ္တန္႔မေနဘူး ဆိုတဲ့အတိုင္း ကိုလိုနီပညာေရးစနစ္ကို ေတာ္လွန္ပုန္ကန္မႈေတြ ေပၚခဲ့သလို အမ်ဳိးသားပညာေရး စနစ္ေတြလည္း ေမြးဖြားႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ အမ်ဳိးသားပညာေရးစနစ္ ေပၚေပါက္ဖုိ႔ ၾကဳိးပမ္းတဲ့အခိ်န္မွာပဲ အဂၤလိပ္ေတြ ေရးသားထားတဲ့ ျမန္မာ့သမိုင္းနဲ႔ ရာဇဝင္ အမွားေတြကို ျပန္လည္ေျခပ ေရးသားသူေတြလည္း ေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို မ်ဳိးခ်စ္စာဆိုေတြထဲမွာ အမ်ဳိးသားပညာဝန္ ဦးဖိုးက်ား လည္း ပါဝင္ပါတယ္။

ဆရာေမာင္ထင္က ‘သူေတာ္ေကာင္း က်ား’ ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို ၁၉၇၂ ခုႏွစ္အတြင္း စႏၵာမဂၢဇင္း မွာ ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ေဆာင္းပါးရဲ႕အစမွာ ကမၻာေပၚက က်ားအမ်ဳိးအစားေတြကို ေဖာ္ျပျပီး လူေတြရဲ႕ နာမည္မွာလည္း ‘က်ား’ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို သံုးေလ့ရိွပံုကို ရွင္းျပပါတယ္။ အဲဒီလို က်ားေတြမ်ားစြာထဲက သူေဖာ္ျပလိုတဲ့ က်ားကေတာ့ သူေတာ္ေကာင္းက်ား ျဖစ္ပံုကို အခုလိုအစခီ်ရင္း အမ်ဳိးသားပညာဝန္ ဦးဖိုးက်ားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘဝပံုရိပ္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

“ယခု က်ေနာ္ ရည္ညႊန္းေျပာဆိုေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးသည္ မည္ေရြ႕မည္မွ် သူေတာ္ေကာင္း တရားႏွင့္ ျပည့္စံုပါသနည္း ဟူေသာအခ်က္ကို သူေတာ္ေကာင္းမဟုတ္ေသာ က်ေနာ္က အဆံုးအျဖတ္ေပးပါလွ်င္ ေစာ္ကားရာ က်ပါလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူ၏ အက်င့္သီလ စသည္တုိ႔ကို က်ေနာ္ ဉာဏ္မမီဘဲႏွင့္ မေျပာလိုပါ။ သူ႔ဘဝ သက္တမ္းတေလွ်ာက္တြင္ သူ႔ကို လူတကာတုိ႔က အက်င့္သီလ ခြ်တ္ယြင္းေဖာက္ျပန္သည္ဟု မည္သူကမွ် အမနာပ ေျပာဆိုျခင္းကို က်ေနာ္ တရံတဆစ္မွ် မၾကားဖူးပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူေတာ္ေကာင္းက်ားဟု ေခၚလွ်င္ လဲြမွားစရာ အေၾကာင္းမရိွဟု ထင္ပါသည္။ စင္စစ္ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ကလည္း သူ႔ကို သူေတာ္ေကာင္းဟု ယံုၾကည္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သူသည္ စာအေရးအသား၌ ေတာ္လည္းေတာ္၏၊ ေကာင္းလည္း ေကာင္း၏ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေပတည္း”

ဒီလို ဆရာေမာင္ထင္ ဂုဏ္ျပဳေရးသားခဲ့တဲ့ ဦးဖိုးက်ားဟာ အေျပာအေဟာေကာင္းသူ ျဖစ္သလို စာေပအေရးအသားလည္း ေကာင္းမြန္သူ ျဖစ္ပါတယ္။ ဦးဖိုးက်ား ကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၅၂ ခုႏွစ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၉၁ ခုႏွစ္) တန္ခူးလဆန္း ၄ ရက္ေန႔က ဟသၤာတခရိုင္ နိဗၺာန္ရြာမွာ အဖ ဦးေဖ၊ အမိ ေဒၚေဒါင္းတုိ႔က ေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။ ေမြးခ်င္း ၄ ေယာက္မွာ တတိယေျမာက္ ျဖစ္ျပီး ငယ္ငယ္ကတည္းက ပညာရွာလိုစိတ္၊ စူးစမ္းလိုစိတ္ေတြ ရိွခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ နိဗၺာန္ရြာ၊ အသုတ္ရြာတုိ႔က ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္း၊ ေလာကဓာတ္ေက်ာင္းမ်ားမွာ ပညာသင္ယူခဲ့ျပီး ၅ တန္းေအာင္ျမင္ျပီးခိ်န္က စလုိ႔ ေက်ာင္းသားငယ္ေတြကို စာျပန္သင္ေပးရတဲ့ တပည့္ဆရာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ပုသိမ္ၿမဳိ႕က အဂၤလိပ္ေက်ာင္းမွာ ၁ဝ တန္းေအာင္တဲ့အထိ ဆက္လက္ ပညာသင္ယူခဲ့ပါတယ္။

ေလာကဓာတ္ေက်ာင္းဆိုတာက အရပ္ေခၚ ေဝါဟာရျဖစ္ျပီး ရိုးရိုးဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြနဲ႔ သင္ခန္းစာခ်င္း မတူတဲ့ေက်ာင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အစဥ္အလာအရ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြမွာ သင္ပုန္းၾကီး၊ နမကၠရ၊ ေလာကနီတိ၊ မဂၤလသုတ္ တုိ႔ကို စတင္သင္ၾကားျပီး အဲဒီေနာက္ (ပါဠိ)သဒၵါ သျဂၤိုဟ္၊ ေရွးရိုး ဂဏန္းသခၤ်ာ နဲ႔ ေဗဒင္ပညာတုိ႔ကို သင္ၾကားရပါတယ္။ ေလာကဓာတ္ေက်ာင္းမွာေတာ့ ျမန္မာစာအျပင္ ေခတ္သစ္ဂဏန္းသခၤ်ာ၊ က်န္းမာေရးပညာ၊ ပထဝီဝင္၊ ေျမတိုင္းပညာ၊ ရာဇဝင္ စသျဖင့္ သင္ၾကားရပါတယ္။ ဒါက ကိုလိုနီအစိုးရရဲ႕ အစီအမံနဲ႔ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ေလာကဓာတ္ေက်ာင္းရဲ႕ စာသင္ၾကားပံုျဖစ္ပါတယ္။

ဦးဖိုးက်ား ျဖစ္လာမယ့္ ကိုဖိုးက်ားအေနနဲ႔ အထက္တန္းပညာ သင္ယူရတဲ့အခါ ျမန္မာစာေပထဲက အသံုးအနႈန္းေတြကို ဆရာေတြက ရွင္းလင္းေအာင္ မသင္ၾကားႏုိင္တာ၊ ရာဇဝင္စာအုပ္ေတြထဲမွာလည္း ျမန္မာဘုရင္ေတြ ရိုင္းပ်ပံု ရက္စက္ပံု၊ ျမန္မာေတြ အသိဉာဏ္နည္းပံု စသျဖင့္ ခ်ဳိးဖဲ့ေရးသားထားတာေတြကို ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ စိတ္ထဲက မေက်မခ်မ္း ျဖစ္မိသလို ျမန္မာစာ ျမန္မာမႈကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္ နားလည္ခ်င္တဲ့စိတ္၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ေဖာ္ထုတ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚခဲ့သလို ျမန္မာေတြအေပၚ ခ်ဳိးခ်ဳိးဖဲ့ဖဲ့ ေရးသားမႈေတြကို ေခ်ပခ်င္စိတ္ေတြ ေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီစိတ္ေတြရဲ႕အင္အားက ဟသၤာတၿမဳိ႕နဲ႔ ၁၃ မိုင္ေလာက္ ေဝးတဲ့ နိဗၺာန္ရြာက ေက်ာင္းသားေလးတစ္ေယာက္ကို အမ်ဳိးသားပညာဝန္အျဖစ္ တာဝန္ယူႏုိင္တဲ့ထိ တြန္းပုိ႔ခဲ့တာလုိ႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။

မိဘစရိတ္နဲ႔ ေက်ာင္းတက္ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြၾကားမွာ ကိုဖိုးက်ားက ကိုယ့္စရိတ္ ကိုယ္ရွာျပီး ေက်ာင္းတက္ရသူျဖစ္ပါတယ္။ ပညာလိုခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ ေရွ႕ပိုင္းမွာ ေက်ာင္းသားတပိုင္း ဆရာတပိုင္း ျဖစ္ခဲ့သလို ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း အလုပ္လုပ္ရင္း ေက်ာင္းတက္တဲ့အျပင္ ေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာေတာင္ ပဲြစား အကူ၊ သြားစိုက္ဆရာ အကူ၊ ဆန္စက္စာေရး စသျဖင့္ အလုပ္မ်ဳိးစံု ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ရင္း ပညာရွာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ ၁ဝ တန္းေအာင္တဲ့အခါ အသက္ ၂၇ ႏွစ္ ရိွျပီျဖစ္ပါတယ္။

ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ကို ကိုဖိုးက်ား တက္ေရာက္တဲ့အခါ သူဟာ ေက်ာင္းသားေတြၾကားမွာ ထူးျခားထင္ေပၚသူ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါက တျခားေက်ာင္းသားေတြထက္ အသက္ပိုၾကီးတဲ့အခ်က္ေၾကာင့္သာ မဟုတ္ဘဲ ကိုဖိုးက်ားရဲ႕ အဆင္အျပင္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘိုဆံေတာက္နဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြၾကားမွာ ကိုဖိုးက်ားက ေသွ်ာင္ထံုးနဲ႔ ေခါင္းေပါင္းနဲ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ကဲြျပားေပမယ့္ သူ ၁ဝ တန္းေအာင္လာတဲ့ စေကာကရင္ ေက်ာင္းက အသိေတြ ပါလာသလို၊ ကိုဖိုးက်ားကိုယ္တိုင္က ေဖာ္ေရြသူျဖစ္တဲ့အတြက္ ခင္မင္သူမ်ားခဲ့ပါတယ္။
ေကာလိပ္ေက်ာင္းမွာ ကိုဖိုးက်ား ဘဝင္မက် ျဖစ္ရတာက ျမန္မာစာ သင္ၾကားပံုျဖစ္ပါတယ္။ ဦးပုည ေမတၲာစာ၊ ဦးၾသဘာသရဲ႕ ေဝသနၲရာဇာတ္ေတာ္ၾကီး အစရိွတဲ့ စာေကာင္းေပမြန္ေတြကို ျပ႒ာန္းထားေပမယ့္ အဲဒီစာေတြကို စာေမးပဲြမွာ မေမးဘဲ စာစီစာကံုးေလာက္ပဲ ေရးခိုင္းတဲ့အတြက္ စာစီစာကံုးအတြက္ အေထာက္အကူ ျပဳရံုပဲ ျပ႒ာန္းထားတဲ့သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာစာေျဖတဲ့သူေတြကို အကုန္အေအာင္ေပးတဲ့အတြက္ စာစီစာကံုး မေရးႏုိင္ရင္လည္း ပူစရာ မရိွတဲ့အျပင္၊ ျမန္မာစာစီစာကံုးဘာသာ အစား တျခားဘာသာေတြကို ေျပာင္းျပီး ယူႏုိင္ပါေသးတယ္။ ဒီလို ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဘဝင္မက် ျဖစ္ရတဲ့ ကိုဖိုးက်ားဟာ သူ႔ထက္ တစ္တန္းၾကီးတဲ့ ကိုျမင့္၊ ကိုဖိုးလတ္တုိ႔နဲ႔ သိကြ်မ္းလာပါတယ္။ ကိုျမင့္တုိ႔ ကိုဖိုးလတ္တုိ႔ကလည္း ကိုဖိုးက်ားလို ေသွ်ာင္နဲ႔ျဖစ္ျပီး ျမန္မာစာ လိုက္စားသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔ကတဆင့္ ဆရာလြန္း၊ လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ၾကီး၊ ရာဇဝင္ဆရာ ဆရာေစာ တုိ႔နဲ႔ သိကြ်မ္းလာခဲ့ပါတယ္။
ဒီလို အေျခခံစိတ္ နဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္ေတြေၾကာင့္ ယူနီဘာစီတီ အက္ဥပေဒကို သပိတ္ေမွာက္တဲ့ ပထမ ေက်ာင္းသားသပိတ္မွာ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္က သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုဖိုးက်ား ျဖစ္လာခဲ့တာပါ။

သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသား ကိုဖိုးက်ား နဲ႔ ဦးဖိုးက်ားရဲ႕ စာေပဘဝ ရုပ္ပံုလႊာတခ်ဳိ႕ကို ေရွ႕တပတ္မွာ ဆက္လက္တင္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္သူမ်ား ေအးခ်မ္းတဲ့ အရိပ္ေအာက္မွာ ေနထိုင္ခြင့္ ရရိွပါေစ။
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

ထိန္လင္း (၁၅၊ ၂၊ ၂ဝ၁ဝ)

(ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ၂၀၁၀၊ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၂ ရက္ေန႔ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ ေဖာ္ျပပါသည္)

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts