>U Nann Wai by MSY

>

ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးနန္းေဝ
ေမာင္စြမ္းရည္
ဒီဇင္ဘာ ၂၇၊ ၂၀၀၈
က်ေနာ္တို႔ငယ္စဥ္ကေတာ့ ကိုယ့္ထက္ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္ႀကီးတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးနန္းေဝကို “ကိုနန္းေဝ”လို႔ပဲ ေခၚခဲ့တယ္။ သူ႔နာမည္ကို ၾကားဖူးစတုန္းက “နန္းေဝ”ဆိုတဲ့ နာမည္ေလး လွလိုက္တာလို႔ ေအာက္ေမ့ဖူးတယ္။ ကေလာင္နာမည္အျဖစ္ ၾကားဖူးတာပါ။

က်ေနာ္တို႔က မႏၱေလးတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြ ျဖစ္ေပမယ့္ ဟိုတုန္းကေတာ့ တကသ ပူးတြဲ အစည္းအေဝးပြဲ ကိစၥ၊ ေက်ာင္းသားပြဲေတာ္ကိစၥ၊ ပညာေရးႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲ ကိစၥေတြနဲ႔ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို မၾကာခဏ ေရာက္ရတယ္။ ေရာက္ရင္ တကသမွာပဲ ေက်ာင္းသားခ်င္း ေတြ႔ၾက ဆံုၾက၊ အစည္းအေဝးေတြ လုပ္ၾကနဲ႔ အခ်ိန္ကုန္တယ္။ တကသ ဆိုင္မွာပဲ စားတယ္။ တကသ မွာပဲ ဆံပင္ ညႇပ္တယ္။ ကိုယ့္အသိအကၽြမ္း ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြကလည္း ေက်ာင္းမွာပဲရွိတာ မဟုတ္လား။

ဟိုတုန္းက တကသမွာ ခ်ိတ္ထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားေတြဟာ ကိုနန္းေဝရဲ႕ လက္ရာေတြပဲ မ်ားတယ္။ တကသ အေဆာက္အအံု မိုင္းဗံုးနဲ႔ အခြဲခံရေတာ့ အားလံုး ပါကုန္တယ္။ ကုိနန္းေဝလည္း တကသ လက္ဘက္ရည္ ဆိုင္မွာပဲ ထိုင္ေနတာမ်ားတယ္။ ေဘာင္းဘီအျဖဴ အက်ႌအျဖဴ ဝတ္စံု အျမဲဝတ္တယ္။ သူနဲ႔အတူထိုင္ေနသူက မႏၱေလးတကၠသိုလ္က ေျပာင္းသြားတဲ့ ေက်ာက္ပန္းေတာင္းသား ကဗ်ာဆရာ ကိုတင့္ေဝ တဲ့။ က်ေနာ့္ သူငယ္ခ်င္းပဲ။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ အတူထုိင္ထိုင္ေနၿပီး အတူစား၊ အတူေငးၿပီး ထသြားၾကေလ့ရွိတယ္။ ေဘး လူနဲ႔လည္း စကားမေျပာ၊ အခ်င္းခ်င္းလည္း စကားလက္ဆံုမက်။ ေတာ္ေတာ္ေၾကာင္တာပဲလို႔ ေတြးခဲ့မိဖူးတယ္။

သူ႔ပန္းခ်ီကားေတြထဲမွာ က်ေနာ္စိတ္ဝင္စားမိၿပီး မွတ္မိေနတာက သစ္ခြပင္ ပန္းခ်ီကားပါပဲ။ လူပုဂၢိဳလ္ အေနနဲ႔ကေတာ့ သူက ကိုယ့္ထက္လည္းႀကီးလို႔ ရင္းႏွီးခြင့္မၾကံဳခဲ့။ ေမာင္ေငြထြန္းနဲ႔ပဲ ရင္းႏွီးခဲ့ရတယ္။ ကိုေငြထြန္းက သမဂၢေက်ာင္းသားေတြနဲ႔အတူ ပါေလ့လည္းရွိလို႔ ျဖစ္မွာပါ။ ကိုနန္းေဝက အဲဒီတုန္းက ဆရာ အဆင့္ျဖစ္ေနၿပီ။ ဆရာမင္းသုဝဏ္ရဲ႕ ဘာသာျပန္ဌာနမွာ အဘိဓာန္ သ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီေတြ ဆြဲေနတာ ကိုနန္းေဝ တဲ့။ တကၠသိုလ္ေရႊရတုမွာ သူ႔ပံုေတြနဲ႔ ပို႔စကဒ္ေတြထြက္ေတာ့ ဝယ္သိမ္းထားဖူး လိုက္ပါတယ္။ မ်ဥ္းေျဖာင့္ေတြနဲ႔ ဆြဲတဲ့ပံုေတြပါ။ တကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္မွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ ဦးေဖေမာင္တင္၊ ေဒါက္တာ ထင္ေအာင္ စတဲ့ ပံုတူ ဆီေဆးကားေတြလည္း သူပဲဆြဲထားတာလို႔ မွတ္မိေနပါတယ္။ အခုေတာ့ ဇေဝဇဝါပါပဲ။

ေနာင္အခါ သူနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပိုစိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတာတခု ထပ္ေတြ႔ျပန္ပါတယ္။ က်ေနာ္ေကာင္း ေကာင္းမမီလုိက္တဲ့ တာရာမဂၢဇင္းေဟာင္းေတြနဲ႔ စာေပသစ္မဂၢဇင္းေဟာင္းေတြကို ျပန္ဝယ္ဖတ္ေတာ့ နန္းေဝ ဆိုတဲ့ ကေလာင္နာမည္တခုကို ေတြ႔လာရတယ္။ ၿငိမ္ေနတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာ ကိုနန္းေဝမွန္း မစဥ္းစားမိဘူး။ ေမးၾကည့္ေတာ့ သူပါပဲတဲ့။ ဒဂုန္တာရာ၊ ျမသန္းတင့္တို႔နဲ႔ ေအာင္လင္းတို႔ စာေပသစ္ သမားခ်င္း ကြဲသြားၾကေတာ့ သူက ေအာင္လင္းတို႔ဘက္က ဝင္ေရးခဲ့တာဆိုကိုး။ စာေပသစ္သမိုင္းဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေတြကို က်ေနာ္ တခုမက်န္ လိုက္စုခဲ့ဖူးပါတယ္။ တကယ့္ကို တခုမွ မက်န္သေလာက္ပါပဲ။ ဆရာ တာရာက စိတ္ဝင္စားၿပီး အဲဒါေတြကို စာအုပ္ထုတ္ပါလို႔ တိုက္တြန္းပါ တယ္။ အဲဒီအထဲမွာ နန္းေဝလည္း ပါေလရဲ႕။ စာအုပ္မျဖစ္လိုက္ခဲ့ပါ။

သူက က်ေနာ္တို႔ဆရာ၊ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ သမိုင္းပါေမာကၡေဒါက္တာသန္းထြန္းနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းပါ။ ပန္းခ်ီဆြဲဖက္ သူငယ္ခ်င္းလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ေဒါက္တာသန္းထြန္း မႏၱေလးမွာရွိေန ေတာ့ သူလည္း မႏၱေလးကို မၾကာခဏ လာတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အထက္ဗမာႏိုင္ငံစာေရးဆရာအသင္း စာဆိုေတာ္ေန႔ စာတမ္းဖတ္ပြဲကို မႏၱေလး၊ က်ဳံးအေနာက္ဘက္ ဓမၼဗိမာန္မွာ လုပ္ေလ့ရွိေတာ့ ေဒါက္တာသန္းထြန္းကလည္း ဒီစာတမ္းဖတ္ပြဲတိုင္း စာတမ္းတခုခု ဖတ္ေလ့ရွိတယ္။ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ ဦးေက်ာ္ရင္၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္းနဲ႔ ဦးေလး လူထုဦးလွတို႔ဟာ ညီအကိုအရင္းေတြလို ခ်စ္ခင္ၾကသူေတြဆိုေတာ့ စာတမ္းဖတ္ပြဲေတြမွာ အလြန္အားတက္စရာေကာင္းတဲ့ ကာလ။

ကိုနန္းေဝလည္း တခါႏွစ္ခါဆိုသလို ေဒါက္တာသန္းထြန္းနဲ႔ ပါလာေလ့ရွိတယ္။ သူက စာေပထက္ ပရိသတ္ကိုပဲ အထူးစိတ္ဝင္စားေနတယ္၊ ပရိသတ္က ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြနဲ႔ ဘုန္းႀကီးေတြ မ်ားတယ္။ ပရိသတ္ ေရွ႕ပိုင္း ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ သင္ျဖဴးေတြခင္းၿပီး လူေတြက ထုိင္ၾကတယ္။ သံဃာေတာ္ေတြက ေနာက္ဆံုးတန္းမွာ ခံုေတြနဲ႔ ထိုင္ၾကတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ ရဟန္းပ်ဳိေလးေတြက ေရွ႕တက္တက္လာၿပီး ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ ဦးေလး(လွ)က အဲဒါ – ဒို႔အိမ္ဆြမ္းခံတဲ့ ဦးပၪၨင္းေလး ကြဲ႔ စသျဖင့္ ေရွ႕ကဆီးၿပီး က်ေနာ္တို႔နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးေလ့ရွိတယ္။ ျပႆနာလည္း မျဖစ္ေအာင္ေပါ့။ ဒါကို ကိုနန္းေဝက သေဘာက်တယ္။ “ကိုယ္ေတာ့ ဒီေလာက္ ဘုန္းႀကီးေတြ မ်ားတဲ့ပြဲမ်ဳိး မေတြ႔ဖူးဘူး။ ေမာင္ရင္တို႔တေတြ ဘုန္းႀကီးေတြနဲ႔ ျငင္းလိုက္ ခုန္လိုက္ ေျပာရဲၾကတာ အ့ံၾသတယ္” လို႔ တဖြဖြ ေျပာပါ တယ္။

ေရႊဘိုေက်ာက္ေျမာင္းဘက္ကို စာေပေဟာေျပာပြဲေတြသြားေတာ့လည္း ေဒါက္တာသန္းထြန္းကို က်ေနာ္တို႔က အပါေခၚတယ္။ ေပပုရပိုက္ေတြ၊ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြ ေပါတယ္လို႔ ေျပာေတာ့ ဆရာကလည္း လုိက္တာပဲ။ ဆရာနဲ႔အတူ ကိုနန္းေဝနဲ႔ ပန္းခ်ီ ကိုေအးျမင့္လည္း ပါလာဖူးတယ္။ က်ေနာ္တို႔အညာမွာ ဘုန္းႀကီးတို႔၊ ေက်ာင္းဆရာတို႔ ေက်ာင္းသားတို႔ဆိုတာ စာေပကိစၥေတြမွာ လံုးလား ေထြးလား ျဖစ္ေနၾကတာကို ေအာက္သား ကိုနန္းေဝက တအံတၾသ ျဖစ္ေနရွာပါတယ္။

ကိုနန္းေဝက ခရမ္းသံုးခြဘက္ကပါ။ (သူ႔ဇာတိ အေသအခ်ာေတာ့ မသိဘူး။) ၁၉၇၀ ေက်ာ္မွာ ရန္ကုန္ကို က်ေနာ္ေျပာင္းလားေတာ့ ကိုနန္းေဝနဲ႔ မၾကာခဏ ဆံုတယ္။ ကိုနန္းေဝဟာ အလုပ္က အၿငိမ္းစား ယူၿပီးေပမယ့္ တကၠသိုလ္နယ္ေျမကို တရစ္ဝဲဝဲလုပ္ၿမဲပဲ။ ဆရာမင္းသုဝဏ္ဆီ၊ သူ႔ သူငယ္ခ်င္း `ကိုသန္းထြန္း’၊ ‘ကိုသန္းထြတ္’ (တိုက္စိုး) တို႔ဆီ လာေလ့ရွိတယ္။ က်ေနာ့္ရဲ႕ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္အလုပ္က ျမန္မာစာ ပါေမာကၡ လက္ေအာက္မွာ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔၊ တင္မိုးတို႔ကလည္း တကၠသိုလ္နယ္ေျမ၊ ေတာင္ငူေဆာင္မွာ အၿမဲရွိတတ္တယ္။ ေဒါက္တာ သန္းထြန္း၊ ဆရာတိုက္စိုး၊ ဦးေသာ္ေကာင္းတို႔တေတြ အမရေဆာင္ ျမန္မာသမိုင္းသုေတသနဌာန (ေဒၚနီနီျမင့္႐ံုး)ကို ေရာက္လာၾကေတာ့ လူစုမိေနၾကျပန္တယ္။ တခါတေလ သူ႔သူငယ္ခ်င္းေတြဆီက ယမကာဖိုးေလး ဘာေလး ႏိႈက္သြားတတ္တယ္။ သူ႔ သူငယ္ခ်င္း ေဒါက္တာသန္းထြန္းက သူ႔အေၾကာင္း ေရးဖူးတယ္။

ကိုနန္းေဝဟာ ယမကာကို အခ်ိန္ျပည့္ေသာက္ပံုရတယ္။ သူ႔လြယ္အိတ္ထဲမွာ ပုလင္း အေသးေလး တလံုးနဲ႔ အျမဲေဆာင္ထားၿပီး တကၠသိုလ္နယ္ေျမထဲကို တေယာက္တည္း ေလွ်ာက္သြားၿပီး တပတ္ ပတ္ေလ့ရွိတယ္။ သစ္ရိပ္ ဝါးရိပ္မွာထိုင္ၿပီး တေမာ့ ႏွစ္ေမာ့ ေမာ့လိုက္၊ လမ္းေလွ်ာက္လိုက္ လုပ္ပါတယ္။ “ပင္စင္ယူၿပီးေတာ့လည္း တကၠသိုလ္ကို မခြာႏိုင္ဘူးေနာ္”လို႔ က်ေနာ္က သူ႔ကိုေမးေတာ့ “ကိုယ္က ဒီ ကမာရြတ္ထဲမွာပဲ တည္းခိုေနတာ။ အေမ့ကို လိုက္ေစာင့္ေရွာက္ရတာ” လုိ႔ ေျပာေလ့ ရွိပါတယ္။ “သူ႔အေမကလည္း သူ႔ကိုေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ လိုက္လိုက္လာရတာလို႔ ေျပာမွာပဲ” လို႔ ဆရာ သန္းထြန္းကလည္း ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။ သားက ၇၀ ေက်ာ္ အေမက ၉၀ ေက်ာ္ပါၿပီ။ သူ တည္းခိုတဲ့ အိမ္ကိုလည္း က်ေနာ္လိုက္သြားဖူးပါတယ္။ သခင္အုန္းျမင့္စတဲ့ ကိုနန္းေဝရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းေတြက “ မမ — ကိုလည္း က်ေနာ္တို႔က ေမးတယ္ ေျပာပါ”လို႔ က်ေနာ့္ကို မွာေလ့ရွိပါ တယ္။ ကိုနန္းေဝရဲ႕အေမက သားရဲ႕သူငယ္ခ်င္းေတြအားလံုးကို သိရွိရင္းႏွီးၿပီး ဆိုးမ်ဳိးခံခဲ့ရပံုရပါတယ္။ သားက ခုထိ လူပ်ဳိႀကီး။

ကိုနန္းေဝက တခါတေလ က်ေနာ္တို႔အိမ္ျပန္ရင္ လုိက္လာၿပီး ဝဂၢီရပ္ကြက္အဝင္ ဗန္ဒါပင္ (ဗာဒံပင္) ဆိုင္ကေလး အေပၚထပ္မွာ ယမကာနဲ႔ ဧည့္ခံခိုင္းတတ္ပါတယ္။ က်ေနာ္က သူ႔ဖို႔ အျပည့္အစံု မွာေပးၿပီး ထားခဲ့ပါတယ္။ ဆိုင္ရွင္ကိုလည္း “ဒါ က်ေနာ့္ဆရာ”လို႔ မွာရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ သူလည္း အိမ္ထိ လာလည္ေလ့ရွိတယ္။ ရပ္ကြက္ထဲမွာ ေခါက္ဆြဲေၾကာ္နဲ႔ ယမကာ တြဲေရာင္းတဲ့ ဆိုင္ေတြကလည္းေပါ လာေတာ့ “ဆရာ့ကို လုိက္ပို႔အံုး”လို႔ သူက လာလာေခၚတယ္။ “ခင္ဗ်ား က်ေနာ့္ဆရာ မဟုတ္ဘူးေနာ္” လို႔ ျပန္ေျပာရပါတယ္။ “ဘယ္သူက ဆရာျဖစ္ျဖစ္ ရပါတယ္”လို႔ ျပန္ေျပာပါတယ္။ က်ေနာ္က သူနဲ႔ ဆိုင္ထိုင္ေလ့မရွိပါဘူး။ စကားအျပန္အလွန္ေျပာလို႔မွ မရဘဲကိုး။ ေျပာရင္ အင္း … အဲ ပဲ လုပ္တယ္။

တခါ အိမ္လာေတာ့ ဖိတ္စာေတြ အမ်ားႀကီးပါလာတယ္။ သူရဲ႕ ၇၄ ႏွစ္ေျမာက္ေမြးေန႔ကို ပန္းခ်ီကိုမ်ဳိးတို႔က လုပ္ေပးမလို႔တဲ့။ ဖိတ္စာေတြထဲက တခုကို ဆရာဝန္မႀကီးတဦးဆီ ပို႔ေပးပါတဲ့။ ၿဗိတိန္က ဘုရင္မႀကီးဆီကိုေရာ၊ နယ္သာလန္ဆိုလား ဆြစ္ဇာလန္ဆိုလား ဘာလားမသိ၊ ဥေရာပက မင္းသမီး တပါးဆီကိုလည္း ပို႔ခိုင္းတယ္။ ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေပါက္စည္နဲ႔ၾကံဳေတာ့ “က်ဳပ္မွာ ဖက္(က္စ္)ပို႔တဲ့စက္ ရွိတယ္။ ပို႔ေပးမယ္”လို႔ ယူသြားပါတယ္။ သူနဲ႔ ေက်ာင္းေနဖက္ ငယ္စဥ္က အလြန္ေခ်ာတယ္ဆိုတဲ့ ဆရာဝန္မႀကီးဆီကိုလည္း မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာတဦးကတဆင့္ ယူသြားဖို႔ ေပးလိုက္တယ္။ ဆရာဝန္မႀကီးက “အ႐ူးေတြ”လို႔ ၾသဘာေပးလိုက္သတဲ့။ သူတို႔ေက်ာင္းသား ဘဝတုန္းက စာေရးဆရာေအာင္လင္းတို႔နဲ႔ အတြဲေတြမဟုတ္လား။ ဂီတ၊ ပန္းခ်ီ၊ စာေပအုပ္စုေတြဟာ ဒီလိုပဲ၊ အ႐ူးဘြဲ႔ ရေလ့ရွိပါတယ္။

ကိုနန္းေဝက အသက္ ၇၀ ေက်ာ္မွာ ပန္းခ်ီ မဆြဲေတာ့ပါဘူး။ သူ႔ပန္းခ်ီကားေတြ စစ္ဗိုလ္ေတြ လက္ခ်က္ နဲ႔ တကသ အေဆာက္အံုထဲမွာ ပါသြားကတည္းက စိတ္ထိခိုက္သြားတယ္။ မဆြဲေတာ့ဘူး။ သူ႔တပည့္ေတြ က သူ႔ကားေတြကို ငွားၿပီး တင္ျပေလ့ရွိေပမယ့္ မေရာင္းပါဘူး။ သူ႔ရဲ႕ ၇၄ ႏွစ္ေမြးေန႔ဟာ ၂၀၀၂ ေလာက္က ထင္ပါတယ္။ ခုဆိုရင္ ၈၀ ေက်ာ္ၿပီေပါ့။ သူ႔ေမြးေန႔က ဒီဇင္ဘာ ၁၀ ရက္တဲ့။ “သူ ဆံုးၿပီ”လို႔ မိုးမခက သတင္းပို႔ေတာ့ ဒီဇင္ဘာ ၁၈ ရက္။ နယူးေယာက္မွာ ႏွင္းသည္းတဲ့ေန႔ေပါ့။ သူ႔ကိုျပန္ေတြးၾကည့္ေတာ့ သူ႔ကို ကုတ္ေခ်ာင္းကုတ္ေခ်ာင္းနဲ႔ အၿမဲေတြ႔ ရေလ့ရွိတဲ့ လွည္းတန္းေစ်း အျပင္ဘက္တန္းကို စိတ္ေရာက္သြားမိပါတယ္တယ္။ သြားတိုင္းလို ေတြ႔ရေပမယ့္ ဘာမွလက္ထဲမွာ မေတြ႔မိဘူး၊ “အေမ့ဖို႔ ေစ်းလာဝယ္တာ” တဲ့။ ျဖတ္သြားလို႔ဆိုရေအာင္ကလည္း ဒီေလာက္လူ႐ႈပ္တဲ့အထဲကို ျဖတ္လမ္း လုပ္မယ္ မထင္။ တေန႔ေတာ့ သူ႔နဲ႔ သူ႔သားအရြယ္၊ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ ပညာေရးဝန္ထမ္း ကဗ်ာဆရာေလးတဦးနဲ႔ ေစ်းတန္းထဲက အိမ္တအိမ္ကို ဝင္သြားၾကေလရဲ႕။ ဘယ္သူ႔အိမ္လည္း မသိေပမယ့္ ႏွစ္ေယာက္လံုးနဲ႔ ရင္းႏွီးလို႔ က်ေနာ္ ေနာက္က လိုက္သြားတယ္။ သူတို႔နဲ႔သိမွေတာ့ ငါနဲ႔လည္း သိမွာပဲေပါ့။ အလိုေလး … သူတို႔ဝင္သြားတာက အရက္ျဖဴဆိုင္။ ဝင္သြားတာကလည္း မနက္ခင္းႀကီး။ မနက္စာခ်က္ၾကဖို႔ ေစ်းလုိက္ဝယ္ခ်ိန္။

“လာ – လာ။ ကိုစြမ္းရည္ ထိုင္။ ကိုယ္ – အေမ့ဖို႔ ေစ်းလာဝယ္ရင္း … ” တဲ့။ ေျပာေနက်စကားကို ေျပာပါတယ္။ အသက္ ၈၀ ေက်ာင္းသားႀကီးဟာ အခုေတာ့ ဆံုးရွာပါၿပီ။ သူ႔အေမ ရွိေသးလားမသိ။

ကိုနန္းေဝကို ခ်စ္ခင္တဲ့

ေမာင္စြမ္းရည္
၂၀၀၈ ဒီဇင္ဘာ ၁၈


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts